Hoe snel kun je 10 kilo afvallen?

Is 10 kilo afvallen mogelijk in slechts een maand tijd? Of moet je er wel meer tijd voor uittrekken? In een maand tijd 10 kilo verliezen komt neer op 2,5 kilo per week. Dat is op zich haalbaar, maar wel zeer intensief.

Ook is het nog maar de vraag hoe gezond het is om zoveel gewicht in zo’n korte tijd te verliezen.

10 kilo afvallen

10 kilo afvallen

Om de een of andere reden zijn steeds meer mensen op zoek naar manieren om doelgericht 10 kilo af te vallen. Misschien is 10 kilo een mooi rond getal of misschien heeft de gemiddelde Nederlander precies 10 kilo overgewicht.

Hoe dan ook, het is een goed en verstandig streven om 10 kilo af te vallen. Zeker als je te dik bent. Daar zit dan ook een belangrijke factor in met het oog op goed gezond het is om 10 kilo af te vallen.

Stel je voor dat je nu 70 kilo weegt en graag 10 kilo af wil vallen. Dan is je streefgewicht 60 kilo. Maar als je vrij lang bent, is dat niet per definitie een gezond gewicht!

Ben je echter niet zo groot, weeg je 95 kilo en wil je graag 85 kilo gaan wegen, dan is dat natuurlijk een mooi streven en zal het je een stuk makkelijker afgaan, omdat er aan jou gewoon meer gewicht te verliezen valt.

 

Voeding en beweging

De twee belangrijkste factoren die effect hebben op het 10 kilo verliezen zijn voeding en beweging. Door voeding en beweging met elkaar te combineren kun je inderdaad 10 kilo gaan verliezen.

Maar het is wel verstandig om kilo voor kilo door te gaan. Focus dus eerst op de eerste kilo vet die je gaat verbranden door een stukje te gaan lopen. Bouw dit langzaam op en maak er eventueel hardlopen van om nog meer effect te verkrijgen.

Naast het sporten ga je gezonder eten. Je laat vette, ongezonde producten staan en kijkt naar producten die natuurlijk zijn en weinig vetten en koolhydraten bevatten.

Hoe meer je dit doet, hoe groter het effect zal zijn. Een dieetschema en recepten binnen dit schema kunnen je helpen.

 

10 kilo verbranden

Het is nu zaak om vol te houden. 10 kilo verbranden is je doel en dat doel moet je goed voor ogen houden. 10 kilo is veel en dus is het verstandig om kilo voor kilo te verbranden.

Houd eventueel ergens bij hoeveel kilo je al verloren bent. Dit kan je motiveren om door te zetten, want er zullen zeker momenten zijn waarop jij het moeilijk gaat krijgen. Zorg er dan ook voor dat er in huis geen tussendoortjes meer zijn waar je naar kan grijpen. De beste verdediging tegen overgewicht is een lege koelkast (of alleen gevuld met gezonde producten).

 

Hoe lang duurt het om 10 kilo te verliezen?

In een maand tijd kun je veel bereiken, ook 10 kilo verbranden. Maar dan moet je wel alle zeilen bijzetten. Je moet intensief gaan sporten (zeer waarschijnlijk ook aan krachttraining gaan doen!) en genoegen nemen met maaltijden die je misschien niet helemaal bevallen.

Wanneer je het echter meer de tijd geeft en je als doel stelt om per week in ieder geval 1 kilo te verbranden, zal je het ook sneller zien gebeuren. Het duurt dan weliswaar 10 weken, maar doordat het niet zo intensief is, hoef je ook niet bang te zijn voor een terugval. Want die is er bij intensief en snel afvallen vaak wel. De modus waarin je afgevallen bent is simpelweg niet de rest van je leven vol te houden.

 

Verantwoord 10 kilo verliezen

Kies dus liever voor verantwoord afvallen en gun jezelf de tijd om die 10 kilo’s aan lichaamsvet te verbranden! Ga voor gezonde voeding in combinatie met meer beweging. Je zal zien dat je aan het einde van die rit ook echt 10 kilo kwijtgeraakt bent en dat die niet zomaar terugkomen. Tevens zal je een stuk fitter en vitaler worden en meer zin hebben om het bewegen vast te houden. Dat is ook wel nodig, want anders loop je een grote kans dat de verloren kilo’s er binnen de kortste keren toch weer aan zitten. En dat zal vast je bedoeling niet zijn!

Gezondheidsvoordelen van de ananas

De ananas is een gezonde vrucht. Er zijn maar liefst 7 redenen te geven waarom je de ananas vaker zou moeten gaan eten.

Ananas

Immuunsysteem

Een ananas zit vol met vitamine C en deze vitamine is goed voor je immuunsysteem. Het bindweefsel versnelt de genezing van wondjes, maar helpt ook tegen infecties en verkoudheid.

Vitamine C is belangrijk om een gezond lichaam te behouden en kun je niet missen. Met ananas profiteer je maximaal van vitamine C.

 

Sterkere botten

Van melk werd het jarenlang beweerd, maar ananas versterkt echt de botten. Dat komt door mangaan in ananas. Mangaan is een co-enzym dat andere enzymen ondersteunt (assisteert) om hun werk te doen. Mangaan is vereist om sterke botten te behouden. Ook een sterk kraakbeen is het gevolg van voldoende mangaan.

 

Ontstekingsremmend

Bromelaïne is een enzym dat ontstekingsremmend zit. En laat bromelaïne nu net aanwezig zijn in ananas. Bromelaïne helpt tegen weefselzwellingen van artrose, spataderen, verrekking en bronchitis.

Daarnaast heeft het een pijnstillende werking. Een goede reden dus om ananas te eten als je last hebt van ontstekingen.

 

Bloedsuikerspiegel en cholesterol

Behalve voor een goede spijsvertering helpen de oplosbare vezels ook nog eens om je cholesterol te verlagen en je bloedsuikerspiegel op peil te houden. Je moet hier wel de ananas eerst voor verhitten. Daarmee komt namelijk het stofje pectine vrij. Je kunt dus het beste gerechten eten waarbij je de ananas moet verwarmen.

 

Bloedarmoede voorkomen

Ook helpt ananas bloedarmoede voorkomen. Dat kan omdat er in ananas veel ijzer zit. Deze ijzer zorgt dat je zuurstof door het bloed gaat. Dat is heel erg belangrijk. In ananas zit de plantaardige non-heemijzer.

 

Spijsvertering

In ananas zitten veel oplosbare vezels. Deze zorgen voor een prettige spijsvertering en helpen tegen diarree. Want in de darmen bewerken bacteriën de voedingsvezels. Stoffen zorgen ervoor dat de ontlasting soepel blijft. Wanneer er sprake is van diarree, kunnen de oplosbare vezels in ananas ervoor zorgen dat je ontlasting niet te dun wordt.

 

Energie

Tot slot zit ananas vol met thiamine. Dit is een andere naam voor vitamine B1. Ananas geeft ons daarmee heel veel energie. Ook zorgt thiamine ervoor dat koolhydraten verbrand kunnen worden en je dus nog meer energie uit je voeding haalt. De vitamine speelt tevens een belangrijke rol in je zenuwstel.

 

Aan de ananas

Het mag duidelijk zijn: 7 redenen om vandaag nog te beginnen met meer ananas eten. Zowel koud als warm kan ananas veel voordelen op je gezondheid hebben.

Fitter, gezond en slank met groene smoothies

Wil jij je weer fitter voelen, gezonder leven en slank worden? Dan ga ik je in dit artikelen hoe je kunt afvallen met groene smoothies.

Groene smoothies zijn erg populair, zeker in deze warmere maanden. Misschien herken je de drankjes van de foto’s, want er zijn steeds meer horecagelegenheden die ze aanbieden. Ook op het centraal station kom je groene smoothies steeds vaker tegen als alternatief voor de gewone smoothies (op basis van yoghurt).

Waarom zijn groene smoothies gezonder dan de gewone smoothies? En hoe kan het dat je met één groene smoothie per dag al heel veel gewicht kan verliezen en écht slanker kan worden?

Zelf ben ik erg enthousiast over groene smoothies en ik ga mijn enthousiasme dan ook graag met je delen.

Groene smoothie met citroengras

De basis van groene smoothies

Als we de groene smoothie bekijken, kunnen we stellen dat deze in de basis al heel erg gezond is. Daarmee beantwoord ik ook direct de vraag waarom groene smoothies gezonder zijn dan gewone smoothies, want: in groene smoothies is de basis water, terwijl dat bij gewone smoothies yoghurt is.

Yoghurt bevat veel koolhydraten en calorieën en als je daar teveel van binnenkrijgt, gaat je lichaam vet vasthouden.

Wanneer de basis water is krijg je dus 0,0 aan calorieën en koolhydraten binnen. Dat is precies wat je wil, want door deze gezonde basis kan de rest alleen maar meevallen!

Waarin de gezonde variant nog meer van de gewone smoothie verschilt is het gebruik van groente. Beide vormen gebruiken fruit voor een frissere en zoete smaak, maar de gezonde smoothie gebruikt ook nog eens groente.

Van zichzelf maakt dat de smoothie bitter, zeker als je nagaat dat vooral spinazie en andijvie de basis zijn voor de groene kleur. Maar de bittere smaak wordt al snel weggehaald als je er voldoende zoet fruit doorheen doet. Citroen is daar uitermate geschikt voor, maar in principe kan alles erdoorheen. Fruit en groenten kun je eindeloos met elkaar mengen om tot een heerlijke substantie te komen.

 

Slanker worden met smoothies

Het is waar dat je met het drinken van al één smoothie per dag afvalt. Hoe zit dat dan? Denk maar eens aan het volgende: nu krijg jij je energie vooral uit tussendoortjes. Je ontbijt, eet een tussendoortje of twee, gaat lunchen, eet weer een of twee tussendoortjes en gaat avondeten met ’s avonds nog eens twee tussendoortjes.

Je leest het goed: zes tussendoortjes op een dag is vrij gemiddeld. Zes tussendoortjes van gemiddeld 150 calorieën (denk aan een zakje chips, een stroopwafel, een zogenaamd “gezonde” reep), maakt dat je aan tussendoortjes alleen al 900 calorieën per dag binnenkrijgt. Diverse onderzoeken tonen dat aan.

Deze 900 calorieën zijn al de helft van wat je als vrouw (2.000) nodig hebt op een dag. Daar komen de vele calorieën van ontbijt, lunch en diner dan nog bij!

Door deze zes tussendoortjes te beperken en een groene smoothie te nemen, kun je afvallen. Een groene smoothie bevat zo’n 100 calorieën (als je er bijvoorbeeld banaan in doet), maar vaak nog minder. Je kunt deze bijvoorbeeld eten tussen de lunch en het diner en dat scheelt je dan 200 calorieën per dag. Maar dat is niet alles, want de kans is groot dat je verzadigd bent en ook na ’s avonds minder zin hebt om te snoepen.

Al met al maken groene smoothies het je dus heel makkelijk om slank te worden.

 

Eigen ervaringen

Los van dat de smoothies mijn gewicht ten goede zijn gekomen en ik inderdaad minder honger heb na een maaltijd (tussendoortjes blijven sinds een tijdje in de kast liggen) merk ik nog meer aan het drinken van gezonde smoothies, namelijk:

  • Mijn humeur is een stuk beter;
  • Mijn huid ziet er stralender en minder dof uit;
  • Mijn haren glanzen;
  • Ik heb het idee dat mijn tanden schoner aanvoelen (gek misschien, maar er komt nu veel minder suiker langs, dus dat zal daar de reden van kunnen zijn);
  • Ik heb heel veel energie, zeker na het drinken van een smoothie kan ik er weer helemaal tegenaan.

 

Waarom zou je het niet proberen?

Geef de groene en gezonde smoothie eens een kans. Je hebt kunnen lezen dat deze mij heel veel voordelen hebben opgeleverd. Maak een lekkere smoothie van spinazie (boordevol ijzers) en citroen en mix hier nog wat ander lekker fruit doorheen. Ervaar dan ook wat ik heb ervaren en ontdek dat smoothies je op een gezonde manier zullen verrijken!

Manieren voor verantwoord afvallen

Dat snel afvallen eigenlijk not done is en je vaak niet eens het gewenste resultaat bereikt weten we allemaal. Maar hoe kun je dan het beste afvallen op een verantwoordelijke manier? Hieronder een aantal manieren om verantwoord af te vallen.

Goed en gezond afvallen

Ontloop zoveel mogelijk suiker

Een groot deel van je overtollige vet bestaat vaak uit het suiker dat je te veel hebt gehad. Dit wordt namelijk omgezet naar vet.

Veel producten bestaat direct of indirect uit suikers. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld frisdranken, chocolade, brood, light producten enzovoorts. In veel van deze producten zitten directe suikers, maar sommig bevatten ook producten die omgezet worden naar suikers en dus weer vet. Een voorbeeld hiervan zijn koolhydraten. In het verleden werd er vaak gepredikt dat je veel brood moest eten, maar de laatste tijd zijn er ook geluiden dat je dit beter niet kunt doen.

Verantwoord afvallen

Beweeg meer

Vaak wordt bewegen erg onderschat, terwijl je door meer beweging en sport toch ook voor een aanzienlijk deel verantwoord kunt afvallen. Daarbij zul je op de langere termijn gaan merken dat je je steeds lekkerder voelt nadat je je flink gesport hebt.

Ook wil het vaak helpen om minder snel de auto te pakken en des te meer de fiets te pakken. Ook lopen is erg goed voor het verbranden van overtollig vet. Maak dus ook regelmatig als het weer het toe laat een wandeling.

Door ervoor te zorgen dat je verantwoord gaat afvallen, zul je zien dat het ook makkelijker is om het resultaat te behouden.