Fitter, gezond en slank met groene smoothies

Wil jij je weer fitter voelen, gezonder leven en slank worden? Dan ga ik je in dit artikelen hoe je kunt afvallen met groene smoothies.

Groene smoothies zijn erg populair, zeker in deze warmere maanden. Misschien herken je de drankjes van de foto’s, want er zijn steeds meer horecagelegenheden die ze aanbieden. Ook op het centraal station kom je groene smoothies steeds vaker tegen als alternatief voor de gewone smoothies (op basis van yoghurt).

Waarom zijn groene smoothies gezonder dan de gewone smoothies? En hoe kan het dat je met één groene smoothie per dag al heel veel gewicht kan verliezen en écht slanker kan worden?

Zelf ben ik erg enthousiast over groene smoothies en ik ga mijn enthousiasme dan ook graag met je delen.

Groene smoothie met citroengras

De basis van groene smoothies

Als we de groene smoothie bekijken, kunnen we stellen dat deze in de basis al heel erg gezond is. Daarmee beantwoord ik ook direct de vraag waarom groene smoothies gezonder zijn dan gewone smoothies, want: in groene smoothies is de basis water, terwijl dat bij gewone smoothies yoghurt is.

Yoghurt bevat veel koolhydraten en calorieën en als je daar teveel van binnenkrijgt, gaat je lichaam vet vasthouden.

Wanneer de basis water is krijg je dus 0,0 aan calorieën en koolhydraten binnen. Dat is precies wat je wil, want door deze gezonde basis kan de rest alleen maar meevallen!

Waarin de gezonde variant nog meer van de gewone smoothie verschilt is het gebruik van groente. Beide vormen gebruiken fruit voor een frissere en zoete smaak, maar de gezonde smoothie gebruikt ook nog eens groente.

Van zichzelf maakt dat de smoothie bitter, zeker als je nagaat dat vooral spinazie en andijvie de basis zijn voor de groene kleur. Maar de bittere smaak wordt al snel weggehaald als je er voldoende zoet fruit doorheen doet. Citroen is daar uitermate geschikt voor, maar in principe kan alles erdoorheen. Fruit en groenten kun je eindeloos met elkaar mengen om tot een heerlijke substantie te komen.

 

Slanker worden met smoothies

Het is waar dat je met het drinken van al één smoothie per dag afvalt. Hoe zit dat dan? Denk maar eens aan het volgende: nu krijg jij je energie vooral uit tussendoortjes. Je ontbijt, eet een tussendoortje of twee, gaat lunchen, eet weer een of twee tussendoortjes en gaat avondeten met ’s avonds nog eens twee tussendoortjes.

Je leest het goed: zes tussendoortjes op een dag is vrij gemiddeld. Zes tussendoortjes van gemiddeld 150 calorieën (denk aan een zakje chips, een stroopwafel, een zogenaamd “gezonde” reep), maakt dat je aan tussendoortjes alleen al 900 calorieën per dag binnenkrijgt. Diverse onderzoeken tonen dat aan.

Deze 900 calorieën zijn al de helft van wat je als vrouw (2.000) nodig hebt op een dag. Daar komen de vele calorieën van ontbijt, lunch en diner dan nog bij!

Door deze zes tussendoortjes te beperken en een groene smoothie te nemen, kun je afvallen. Een groene smoothie bevat zo’n 100 calorieën (als je er bijvoorbeeld banaan in doet), maar vaak nog minder. Je kunt deze bijvoorbeeld eten tussen de lunch en het diner en dat scheelt je dan 200 calorieën per dag. Maar dat is niet alles, want de kans is groot dat je verzadigd bent en ook na ’s avonds minder zin hebt om te snoepen.

Al met al maken groene smoothies het je dus heel makkelijk om slank te worden.

 

Eigen ervaringen

Los van dat de smoothies mijn gewicht ten goede zijn gekomen en ik inderdaad minder honger heb na een maaltijd (tussendoortjes blijven sinds een tijdje in de kast liggen) merk ik nog meer aan het drinken van gezonde smoothies, namelijk:

  • Mijn humeur is een stuk beter;
  • Mijn huid ziet er stralender en minder dof uit;
  • Mijn haren glanzen;
  • Ik heb het idee dat mijn tanden schoner aanvoelen (gek misschien, maar er komt nu veel minder suiker langs, dus dat zal daar de reden van kunnen zijn);
  • Ik heb heel veel energie, zeker na het drinken van een smoothie kan ik er weer helemaal tegenaan.

 

Waarom zou je het niet proberen?

Geef de groene en gezonde smoothie eens een kans. Je hebt kunnen lezen dat deze mij heel veel voordelen hebben opgeleverd. Maak een lekkere smoothie van spinazie (boordevol ijzers) en citroen en mix hier nog wat ander lekker fruit doorheen. Ervaar dan ook wat ik heb ervaren en ontdek dat smoothies je op een gezonde manier zullen verrijken!

Manieren voor verantwoord afvallen

Dat snel afvallen eigenlijk not done is en je vaak niet eens het gewenste resultaat bereikt weten we allemaal. Maar hoe kun je dan het beste afvallen op een verantwoordelijke manier? Hieronder een aantal manieren om verantwoord af te vallen.

Goed en gezond afvallen

Ontloop zoveel mogelijk suiker

Een groot deel van je overtollige vet bestaat vaak uit het suiker dat je te veel hebt gehad. Dit wordt namelijk omgezet naar vet.

Veel producten bestaat direct of indirect uit suikers. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld frisdranken, chocolade, brood, light producten enzovoorts. In veel van deze producten zitten directe suikers, maar sommig bevatten ook producten die omgezet worden naar suikers en dus weer vet. Een voorbeeld hiervan zijn koolhydraten. In het verleden werd er vaak gepredikt dat je veel brood moest eten, maar de laatste tijd zijn er ook geluiden dat je dit beter niet kunt doen.

Verantwoord afvallen

Beweeg meer

Vaak wordt bewegen erg onderschat, terwijl je door meer beweging en sport toch ook voor een aanzienlijk deel verantwoord kunt afvallen. Daarbij zul je op de langere termijn gaan merken dat je je steeds lekkerder voelt nadat je je flink gesport hebt.

Ook wil het vaak helpen om minder snel de auto te pakken en des te meer de fiets te pakken. Ook lopen is erg goed voor het verbranden van overtollig vet. Maak dus ook regelmatig als het weer het toe laat een wandeling.

Door ervoor te zorgen dat je verantwoord gaat afvallen, zul je zien dat het ook makkelijker is om het resultaat te behouden.

Recepten uit de oertijd

Door vooruitgang in de wetenschap leren we steeds meer over de wereld om ons heen en onszelf. Zo weten we nu heel veel over hoe de menselijke lichaam werkt. We weten nu ook wat het menselijke lichaam precies nodig heeft en dat is natuurlijke voeding. Daarom werken de recepten uit de oertijd zo goed voor onze lichaam.
Paleo recepten

Voedsel in de oertijd

In de tijd van de oermensen aten ze enkel natuur producten en dat is ook waar ons lichaam voor gemaakt is. We waren niks meer dan dieren in het begin en zoals andere dieren behoren we ons met de natuur te voeden. Nu zijn we geëvolueerd en kunnen we veel beter nadenken, maar onze lichaam is vrijwel hetzelfde. Neem de blindedarm als voorbeeld we hebben dat nog steeds in ons lichaam, terwijl het iets uit de oertijd is en we het niet meer nodig hebben.

Ons lichaam heeft zoals toen nog steeds dus natuurvoeding nodig. Daarom werken de recepten uit de oertijd dan ook zo goed. De recepten staan beter bekend als paleo recepten. Met de paleo recepten wordt er geprobeerd om het dieet van onze voorouders zo goed mogelijk na te bootsen. (Lees ook: de Paleo revolutie.)

Paleo is vlees
Geen bewerkt voedsel

In de paleo recepten zit er dan ook absoluut geen bewerkt voedsel, want er is niks natuurlijks aan bewerkte voedsel. Onderzoek laat zien dat ons lichaam moeite heeft met het verwerken ervan en het leid van tot verschillende gezondheidsklachten. Er wordt tegenwoordig zoveel troep in voeding gestopt, zodat er meer winst gemaakt kan worden en het schaad ons lichaam. Met de paleo recepten kun je een gezonde start maken, zonder al het bewerkte voedsel.